wtorek, 21 lutego 2012

Wpadłam w nowy nałóg...

I to za sprawą mojego męża. A nawet podwójnie za jego sprawą: po pierwsze, ponieważ jestem w końcowym okresie ciąży męczy mnie, co tu ukrywać, zgaga – niby nic, ale bardzo nieprzyjemne. Do tej pory jedyne, co mi pomagało na tę dolegliwość (z rzeczy, które można przyjmować w ciąży) to była soda oczyszczona. Mąż natomiast już od dłuższego czasu namawiał mnie, abym spróbowała wiśni. Wydawało mi się to dziwne, ale wierząc w jego obszerną i często nietypową wiedzę, kiedy zobaczyłam w sklepie mrożone wiśnie, to je nabyłam. I cóż się okazało? Nie powinno mnie to zaskoczyć, ale miał rację – pomaga, może nie tak efektownie natychmiastowo, jak soda, ale za to w o wiele bardziej przyjemny sposób (nie wiem, ilu z Was próbowało pić roztwór sody oczyszczonej… oględnie mówiąc, są smaczniejsze napoje na świecie). Po zjedzeniu kilku mrożonych, gdyż nie miałam cierpliwości czekać, aż się rozmrożą, wisienek, zgaga przechodzi jak ręką odjął. Przy okazji okazało się, że jest to jedna z najpyszniejszych drobnych przekąsek, jakie w życiu próbowałam. Owszem, znam, lubię i jadam wiśnie, gdyż ogólnie lubię kwaśne rzeczy. Ale jeszcze nigdy nie próbowałam wiśni mrożonych. Najlepsze lody niech się schowają. Można to jeść i jeść, i trzeba sobie przypominać, że we wszystkim trzeba zachować umiar…

No właśnie, umiar. Przez dwa dni co chwilę sobie wyciągałam kilka owoców z zamrażarki, ale kiedy dzisiaj rano pierwszą rzeczą była myśl – „no to wyciągamy wisienki”, postanowiłam wprowadzić jednak pewne ograniczenie, choć na leczenie tego nałogu się nie zdecyduję :) Ponoć uzależnić można się od wszystkiego, ale każdemu życzę tylko takich nałogów.
Bo wiśnie, oprócz tego zaskakującego działania antyzgagowego, bardzo zdrowe są :) Jak wszystkie owoce oczywiście zawierają witaminy i minerały: B1, B2, B6, karoten, sód, potas, magnez, wapń, fosfor i żelazo, ale nie to jest w nich najważniejsze, a zawartość tych witamin, choć duża, nie stanowi dla mnie o istocie rzeczy. Dla mnie to tylko dodatkowa korzyść. Ważniejsze jest to, że działają przeciwzapalnie. A dwie najważniejsze rzeczy, które wyróżniają je spośród innych owoców, to:
1.      Pomagają w uregulowaniu poziomu cukru (dlaczego to takie ważne wyjaśniam między innymi w moim kursie)
2.      Zawierają kwas D-glukarowy, który odtruwa organizm, przyczynia się do eliminacji estrogenu pochodzącego z chemikaliów, dlatego jego działanie przeciwnowotworowe dotyczy głównie nowotworów hormonozależnych (jak rak piersi). Ponadto może indukować apoptozę komórek rakowych. 

Ponieważ, w przeciwieństwie do większości owoców, spożycie wiśni nie powoduje skoku poziomu insuliny (a takie skoki sprzyjają powstawaniu raka), można je sobie bezpiecznie pogryzać w ciągu dnia i wyjdzie nam to tylko na zdrowie. Polecam, zwłaszcza dla lubiących „dziubać i podjadać”.
Mrożenie nie powoduje zaniku tych korzystnych substancji z wiśni.
Oczywiście wiśnie można tez po prostu rozmrozić i użyć jako dodatku do przeróżnych rzeczy :) Począwszy od jogurtu naturalnego, poprzez różne koktajle, mleczne bądź nie, po sos do mięsa. Jeśli chcemy trochę zmniejszyć kwaśność możemy dodać syropu z agawy.

I jeszcze jedna rzecz: nie wiem, jak i dlaczego tak jest, ale czerwone owoce mają w sobie to „coś”. Ania z Zielonego Wzgórza mówiła, że według niej czerwone napoje mają dwa razy lepszy smak niż inne. Ja uważam, że odnosi się to również do owoców. A wiśnie są takie bardzo czerwone… No popatrzcie sami…

Hasło na dziś: chrupmy wiśnie!

ps. Niedawno otrzymałam e-mail, między innymi z pytaniem o dietę Gersona, niechcący usunęłam tę wiadomość, proszę napisać jeszcze raz, żebym mogła odpowiedzieć.

4 komentarze:

  1. Czy ten kwas można znaleźć tylko w wiśniach? Jest może również w czereśniach?

    OdpowiedzUsuń
  2. Największe ilości kwasu D-glukarowego znajdziemy w grejpfrutach, jabłkach, pomarańczach i warzywach krzyżowych (kapuście, brukselce, kalafiorze, brokułach...)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Post o pysznych wiśniach... ilustrowany fotką nie mniej pysznych czereśni.. Nic to, jest pysznie...

    OdpowiedzUsuń